« احیاگر عزای فاطمی سلام الله | با این نگاه شیعه چشمان کیستید ؟ » |
ارزش فاطمه زهرا سلام الله ، به عبودیت و بندگی خدا
کتاب «قطره از دریا نشانی میدهد»، بازخوانی مقام و منزلت حضرت فاطمه زهرا سلام الله در کلام رهبر معظم انقلاب است. این کتاب که به کوشش سید محمد باقر حسینی تهیه شده، دربردارنده مجموعهای از پیامها و سخنرانیهای رهبری در رابطه با حضرت صدیقه طاهره (س)، از سال ۱۳۶۷ تا ۱۳۹۰ است.
مؤلف در مقدمه کتاب میگوید: این کتاب کوششی است کوچک در ارائۀ بخشی از ارادت رهبر معظم انقلاب اسلامی آیتالله خامنهای که خود سلالهای از نسل فاطمه زهرا سلام الله و نشانهای کامل از اقیانوس بیکران فاطمی است، همیشه و در همه حال ارادت خود را به آستان آسمان آسای مادر خویش فاطمه زهرا سلام الله ابراز داشته است و به مناسبتهای گوناگون، پیر و جوان جامعۀ اسلامی را به افزودن محبت او در دلها و پیمودن راه او در قدمها فراخوانده است و تعابیری بس بلند و زیبا دربارۀ آن مادر قدسی به کار برده است.
کتاب شامل 17 فصل است که در هر فصل، به یک بُعد از ابعاد وجودی حضرت زهرا سلام الله پرداخته شده است. برخی از فصلهای کتاب عبارتاند از: عبادت و معنویت فاطمه زهرا (س)، دانش و علوم فاطمه زهرا سلام الله، شیوۀ همسرداری فاطمه زهرا سلام الله ایثار و انفاق فاطمه زهرا سلام الله فاطمه زهرا سلام الله الگوی کامل اجتماعی، روش سیاسی و جهادی فاطمه زهرا سلام الله.
بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب در فصل سوم کتاب «قطره از دریا نشانی میدهد» منتشر میشود:
«حسن بصری» که یکی از عباد و زهاد معروف دنیای اسلام است، دربارهی فاطمهی زهرا(س) میگوید: به قدری دختر پیغمبر عبادت کرد و در محراب عبادت ایستاد که «تتورم قدماها» پاهای آن بزرگوار از ایستادن در محراب عبادت، ورم کرد.عبادت فاطمهی زهرا(س)، یک عبادت نمونه است.۲۵/۹/۷۱
[فاطمه زهرا(س)] یک عابد و بپادارندهی نماز در شبهای تار و قیامکنندهی لله و خاضع و خاشع برای پروردگار است و در محراب عبادت، این زن جوان مانند اولیای کهن الهی، با خدا راز و نیاز و عبادت میکند.۲۲/۹/۶۸
ما هم باید گذشت، ایثار و اطاعت و عبادت خدا کنیم. مگر نمیگوییم که «حتی تتورم قدماها»؟ اینقدر در محراب عبادت خدا ایستاد! ما هم باید محراب عبادت بایستیم. ما هم باید ذکر خدا بگوییم. ما هم باید محبت الهی را در دلمان روزبهروز زیاد کنیم.۵/۱۰/۷۰
مقام معنوی فاطمه زهرا سلام الله
اما مقام معنوی این بزرگوار، نسبت به مقام جهادی و انقلابی و اجتماعی او، باز به مراتب بالاتر است. فاطمهی زهرا سلام الله به صورت یک بشر و یک زن، آن هم زنی جوان است؛ اما در معنا، یک حقیقت عظیم و یک نور درخشان الهی و یک بنده صالح و یک انسان ممتاز و برگزیده است. کسی است که رسول اکرم به امیرالمومنین علیه السلام فرمود: «یا علی… انت قائد المومنین الی الجنة… و فاطمة قد اقبلت یوم القیامة… تقود مومنات امتی الی الجنة».
یعنی در روز قیامت، امیرالمومنین علیه السلام مردان مومن را و فاطمه زهرا سلام الله زنان مومنه را به بهشت الهی راهنمایی میکنند. او، عدل و همپایه و همسنگ امیرالمومنین است. وقتی در محراب عبادت میایستاد، هزاران فرشته مقرب خدا به او خطاب و سلام میکردند و تهنیت میگفتند و همان سخنی را بیان میکردند که فرشتگان، قبلاً به مریم اطهر گفته بودند؛ عرض میکردند: «یا فاطمة ان الله اصطفک و طهرک و اصطفاک علی نساء العالمین». این، مقام معنوی فاطمهی زهراست.
زنی، آن هم در سنین جوانی، از لحاظ مقام معنوی به جایی میرسد که بنابر آنچه که در بعضی از روایات است، فرشتگان با او سخن میگویند و حقایق را به او ارایه میدهند. محدثه است؛ یعنی کسی است که فرشتگان با او حدیث میکنند و حرف میزنند. این مقام معنوی و میدان وسیع و قلهی رفیع، در مقابل همهی زنهای آفرینش و عالم است. فاطمهی زهرا سلام الله در قلهی این بلندای عظیم ایستاده و به همهی زنان عالم خطاب میکند و آنها را به پیمودن این راه دعوت میکند.
آنهایی که در طول تاریخ ـ چه در جاهلیت قدیم و چه در جاهلیت قرن بیستم ـ سعی کردند زن را تحقیر و کوچک، دلبسته به همین زخارف و زینتهای ظاهری معرفی، پایبند مد و لباس و آرایش و طلا و زیورآلات و وسیله و دستمایهای برای خوشگذرانیهای زندگی وانمود کنند و عملاً در این راه قدم بردارند، منطق آنها منطقی است که مثل برف و یخف در مقابل گرمای خورشید مقام معنوی فاطمهی زهرا(س) ذوب میشود و از بین میرود.۶۸/۱۰/۲۶
ارزش فاطمه زهرا سلام الله ، به عبودیت و بندگی خدا
ارزش فاطمهی زهرا سلام الله به عبودیت و بندگی خداست. اگر بندگی خدا در فاطمهی زهرا سلام الله نبود، او صدیقهی کبری نبود. صدیق یعنی چه؟ صدیق کسی است که آنچه را میاندیشد و میگوید، صادقانه در عمل آن را نشان دهد. هرچه این صدق بیشتر باشد، ارزش انسان بیشتر است؛ میشود صدیق؛ (اولئک مع الذین انعم الله علیهم من النبیین و الصدیقین). «صدیقین» پشت سر «نبیین» هستند. این بزرگوار صدیقه کبری است؛ یعنی برترین زن صدیق. این صدیق بودن به بندگی خداست. اگر بندگی خدا نمیکرد، صدیقهی کبری نمیشد. اساس؛ بندگی خداست. نه فقط فاطمهی زهرا سلام الله ، بلکه پدر فاطمه هم ـ که مبدأ و سرچشمهی فضائل همهی معصومین اوست و امیرالمومنین و فاطمهی زهرا سلام الله قطرههایی هستند از دریای وجود پیغمبر ـ ارزشش پیش خدا به خاطر عبودیت است؛ «اشهد ان محمدا عبده و رسوله)؛ اول، عبودیت اوست؛ بعد رسالت او. اصلاً رسالت ـ این منصب والا ـ به او داده شد، به خاطر عبودیت؛ چون خدا صنیع دست و مخلوق خود را میشناسد. مگر در زیارت حضرت زهرا عرض نمیکنیم: «امتحنک الله الذنی خلقک قبل ان یخلقک»؟ در علم خدای متعال معلوم است که عمل من و شما چیست.
ما در مقابل گناه و هوس و پول و نام نیک قرار میگیریم؛ آیا به خاطر به دست آوردن اینها حاضریم از شرف و ایمان و تکلیف خود و امر و نهی الهی دربارهی خود صرفنظر کنیم یا نه؟ این اختیار ماست. چه راهی را انتخاب خواهیم کرد؟
وقتی گفتن سخنی برای انسان ضرر مادی دارد، وقتی حرکتی هوسهای گناهآلود انسان را برآورده میکند، ما سر دوراهی قرار میگیریم. کدام راه را انتخاب خواهیم کرد؟
راه هوس و گناه و پول را، یا راه پاکدامنی و تقوا و بندگی خدا را؛ یکی از این دو را انتخاب خواهیم کرد. انتخاب و اختیار ماست، اما خدای متعال میداند که ما چه راهی را اختیار خواهیم کرد؛ این در علم الهی هست. اگر شما انسانی هستید که این قدرت در شما وجود دارد در مقابل کوهی از ارزشهای مادی و برآورندهی هوسها محکم بایستید و تکان نخورید، خداوند برای شما شایستگیهایی در نظر میگیرد. (و مریم ابنَتَ عمران التی احصنت فرجها فنفخنا فیه من روحنا)؛ خدای متعال بیهوده به مریم اینقدر لطف نمیکند. این، کلام قرآن است. او با همهی وجود پاکدامنی خود را حفظ کرد، لذا شایستهی این شد که مادر عیسی شود.
حضرت یوسف در عین جمال و جوانی و برخوردرای از عزت مادی در خانهی عزیز مصر، روی هوس خود پا گذاشت؛ لذا شایستهی مقام والایی شد که خدا به او داد؛ یعنی پیغمبری. خدا این را میداند که این بنده چنین جوهری دارد و این چنین ارادهی خود را صرف راه او خواهد کرد؛ لذا برای او مسئولیتهای بزرگ و سنگین دیگری ـ که هر کدام باز به نوبهی خود اجرهای بزرگی دارد ـ در نظر میگیرد. «امتحنک الله الذی خلقک قبل ان یخلقک فوجدک لما امتحنک صابرة»؛ خدای متعال میداند که فاطمهی زهرا سلام الله در دوران زندگی چگونه انتخاب و اختیار خواهد کرد و چگونه قدم خواهد برداشت. عبودیت خدا معیار است. این شد برای ما خط روشن.۸۴/۵/۵
دیده شده در خبرگزاری تسنیم
فرم در حال بارگذاری ...