« وظیفه ی خانواده های مذهبی در بحث فرزند آوری ؟آخرین گفتگوهای پیامبر اعظم(ص) و حضرت فاطمه زهرا(س) »

چیستی و چگونگی حجاب فاطمی بر پایه مستندات قرآنی و روایی »

 

دکتر پیشگر استاد پژوهشگر و استاد دانشگاه در جلسه ای که به مناسبت شهادت حضرت زهرا سلام الله از سوی مدرسه ی علمیه کوثر ورامین در فضای اسکای روم و با موضوع «چیستی و چگونگی حجاب فاطمی بر پایه مستندات قرآنی و روایی » برگزار شد با طرح پرسشی عنوان کرد : اگر به ۱۴۰۰ سال قبل برگردیم پوشش حضرت زهرا سلام الله را در کوچه و خیابان چگونه خواهیم دید
.
حجت الاسلام پیشگر با اشاره به این که یک پژوهشگر برای هر پژوهش باید تمامی پیش فرض ها و باورهای ذهنی خود را کنار بگذارد گفت : نمی توانیم هر ذهنیتی که نسبت به هر موضوعی داریم همان را مبنا قرار دهیم زیرا ممکن است آن چه در ذهن است با واقعیت تطابقی نداشته باشد .


دکتر پیشگر با اشاره به آیه ی ۷ سوره فرقان گفت :خداوند در این آیه ذهنیت کفار نسبت به پیامبر را نقل می کند و می گوید که پیغمبر هم مثل شماست پس ذهنیت خود را نسبت به او درست کنید .
پیشگر ادامه داد : انسان باید سلیقه ها و ذهنیت های غلط خود را کنار بگذارد تا دچار آسیب هایی که کفار شدند نشود .

دکتر پیشگر گفت : ما می خواهیم با دلایلی محکم از آیات و روایات ترسیم کنیم که حجاب حضرت‌ زهرا سلام الله چگونه بوده است .
وی افزود : طبق آن‌چه ار از روايات اهل بیت به ما رسیده میزان باید قرآن باشد و هر روایتی به شما می رسد باید در ابتدا با قرآن سنجیده شود .
دکتر پیشگر با بیان حدیث ثقلین اظهار داشت :《 انی قد ترکت فیکم الثقلین احدهما اکبر من الآخر، کتاب الله و عترتی اهل بیتی، فانظروا کیف تخلفونی فیهما، فانهما لن یفترقا حتی یردا علی الحوض 》وقتی در این آیه می فرماید لن یفترقا یعنی هیچ نکته ای در حضرت زهرا سلام الله نمی بینید که مطابق با آیات قرآنی نباشد .

حجت السلام پیشگر گفت : برای پی بردن به درستی روایاتی که در مورد پوشش حضرت زهرا سلام آمده است باید روایات را با آیاتی از حجاب که در قرآن آمده تطبیق دهیم ، اگر مطابقت داشت روایت را می پذیریم و اگر روایت با آیات قرآن تطابق نداشت پس روایت را رد می کنیم .

حجت الاسلام پیشگر گفت : فقط ۳ آیه در قرآن داریم که خداوند در آن آیات پیرامون حجاب صحبت کرده است .

دکتر پیشگر با اشاره به آیه ی ۵۳ سوره احزاب گفت : این آیه در مورد زنان پیامبر است و ارتباطی با بحث حجاب زنان ندارد . اما اگر بخواهیم آیه را بروز رسانی کنیم ، افرادی که مصداق آیه خواهند شد زنان افراد مسول و افراد نامدار مملکتی است که باید در مواجهه با نامحرمان نکات آیه را رعایت کنند .

پیشگر گفت : آیه ۵۹ سوره احزاب کاملا مرتب با حجاب است و در این آیه چند نکته وجود دارد ، اولین نکته این است که مخاطب این آیه همه زنان هستند تا روز قیامت .
وی با اشاره به نکته ی دومو سوم آیه افزود : در این آیه خداوند از زنان می خواهد جلابیت خود را نزدیک بگیرند . و در نکته ی بعدی خداوند می فرماید چه مواضعی را بیشتر بپوشانند .
حجت الاسلام پیشگر ضمن بیان آیه ۳۲ سوره ی نور گفت : وقتی خداوند می فرماید 《  قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ يَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لا يُبْدينَ زينَتَهُنَّ إِلاَّ ما ظَهَرَ…》در حقیقت جزئیات بیشترو دقیقتری از پوشش زن مسلمان را ترسیم می کند .

وی ادامه داد : خداوند ابتدا می فرماید غض از بصر کنند ، نمی گوید غمض بصر کنند ، آیه نمی گوید نگاه نکنید ، می گوید خیره نشوید .
پیشگر گفت : خداوند اشاره دارد به این که زنان زینت های خود را آشکار نکنند و این زینت مطلق است یعنی هم زینت خلقتی را شامل می شود و هم زینت صناعتی مثل انگشتر و ..
وی افزود : خداوند در ادامه ی آیه می فرماید گردن و سینه را بپوشانند و طوری راه نروند که زینت های مخفی آن ها آشکار نشود . پس پوشانیده شدن بدن منتطر آیه است اما این که با چه پارچه ای و چه رنگی پوشیده شود در آیه نیامده است .

این استاد حوزه گفت : در ابتدای خطبه ی فدکیه به دقت حجاب حضرت‌ زهرا سلام الله توصیف می شود و همچنین در کتاب سقیفه و فدکیه صفحه ی ۹۸ آمده است که هر گاه حضرت زهرا سلام الله پارچه ای را دور سر می پیچیدند و پارچه ای سرتاسری نیز سر می کردند .
وی ادامه داد : این روایات با آن چه در قرآن در مورد پوشش زن مسلمان خواندیم کاملا تطابق دارد و اگر عده ای می گویند حضرت زهرا سلام الله صورت خود را نیز می پوشاندند ما در پاسخ می گوییم که نه از آیات و نه از روايات چنین چیزی برداشت نمی شود .
پیشگر ضمن بیان برخی شبهات پیرامون حجاب حضرت‌ زهرا سلام الله گفت : فقط در یک روایت و آن هم در کتاب علل الشرایع، جلد ۱ ، صفحه ی ۱۶۳ ، روایتی از سلمان بیان می کند که زهرای مرضیه هم جلباب سر می کند و هم برقه می پوشد و نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که این روایت هم مشکل سندی و هم مشکل متنی دارد .

حجت الاسلام و المسلمین در پایان گفت : بنابراین آنچه از حجاب فاطمی می فهمیم این است که به عیر از صورت و دست ها ولو اگر زیبا هم باشند بقیه بدن از نامحرم پوشانده می شود و رنگ لباس هم آن چیزی است که در جامعه به عنوان لباس مناسب پذیرفته می شود .

   جمعه 12 دی 1399


فرم در حال بارگذاری ...

جستجو
آمار وبلاگ ها
  • امروز: 550
  • دیروز: 1017
  • 7 روز قبل: 4504
  • 1 ماه قبل: 25548
  • کل بازدیدها: 842463
رتبه وبلاگ
  • رتبه کشوری دیروز: 21
  • رتبه مدرسه دیروز: 1
  • رتبه کشوری 5 روز گذشته: 25
  • رتبه مدرسه 5 روز گذشته: 1
  • رتبه 90 روز گذشته: 19
  • رتبه مدرسه 90 روز گذشته: 1